Pražské metro v roce 2050: Jak se změní doprava pod zemí

Metro Praha Budoucnost

Plánované prodloužení linky D na sever

Prodloužení linky D pražského metra směrem na sever představuje významný strategický projekt pro budoucí rozvoj městské hromadné dopravy v hlavním městě. Po dokončení základního úseku mezi Písnicí a Náměstím Míru se počítá s pokračováním trasy přes Žižkov až do oblasti Vysočan. Tento ambiciózní plán by měl výrazně zlepšit dopravní obslužnost hustě osídlených částí Prahy.

Podle současných studií by severní prodloužení mělo vést z Náměstí Míru přes stanici Flora, kde vznikne přestupní uzel na linku A. Dále by trasa pokračovala přes Žižkov s plánovanou stanicí u křižovatky Ohrada. Následně by metro vedlo přes Vysočany až do oblasti Proseka, kde by se napojilo na stávající linku C. Celková délka severního prodloužení by měla dosáhnout přibližně 6 kilometrů.

Realizace této části projektu je plánována na období po roce 2035, kdy by měl být dokončen základní úsek linky D. Předpokládané náklady na výstavbu severního prodloužení se odhadují na několik desítek miliard korun. Významnou část financování by měly pokrýt evropské fondy a státní rozpočet. Dopravní podnik hlavního města Prahy již zahájil přípravné práce na projektové dokumentaci a geologickém průzkumu trasy.

Klíčovým přínosem prodloužení linky D bude odlehčení přetížené tramvajové dopravy v oblasti Žižkova a Vysočan. Zároveň se vytvoří nové přestupní vazby s linkami A a C, což umožní cestujícím flexibilnější pohyb po městě. Projekt počítá s vybudováním moderních bezbariérových stanic vybavených nejnovějšími technologiemi pro zajištění bezpečnosti a komfortu cestujících.

V rámci příprav jsou řešeny také dopady na životní prostředí a městskou zástavbu. Většina trasy povede v hlubokých tunelech, což minimalizuje narušení povrchu města během výstavby. Speciální pozornost je věnována ochraně historických budov na Žižkově a řešení geologicky komplikovaných úseků. Součástí projektu je také revitalizace veřejných prostranství v okolí plánovaných stanic.

Experti předpokládají, že severní prodloužení linky D denně využije až 100 000 cestujících. Nová trasa významně přispěje ke snížení automobilové dopravy v dotčených městských částech a zlepší dostupnost důležitých přestupních uzlů. Projekt zahrnuje také výstavbu nových parkovacích domů P+R u konečných stanic, které umožní komfortní přestup z individuální automobilové dopravy na metro.

Realizace severního prodloužení linky D představuje strategickou investici do budoucnosti pražské dopravy. Kromě zlepšení mobility obyvatel přinese projekt také impulz pro rozvoj přilehlých čtvrtí a vytvoření nových pracovních příležitostí během výstavby i následného provozu.

Nové stanice metra D v letech 2028-2030

V letech 2028 až 2030 dojde k významnému rozšíření pražské dopravní infrastruktury, když budou postupně otevírány nové stanice linky metra D. Tento ambiciózní projekt, který započal výstavbou v roce 2022, přinese Pražanům zcela nové možnosti cestování zejména v jižní části metropole. První úsek mezi stanicemi Pankrác a Nové Dvory bude zprovozněn v roce 2028, přičemž cestující budou moci využívat moderní bezobslužný systém s automatickými soupravami.

Parametr 2023 2029 (plán)
Počet linek metra 3 4
Celková délka tras (km) 65,2 89,1
Počet stanic 61 72
Průměrná rychlost (km/h) 35,6 35,6
Interval ve špičce (min) 2-3 2-3

V návaznosti na první etapu se počítá s postupným otevíráním dalších stanic. Stanice Nemocnice Krč významně zlepší dostupnost zdravotnických zařízení v této oblasti a nabídne přímé spojení s důležitým dopravním uzlem na Pankráci. Následovat bude otevření stanice Nové Dvory, která se stane důležitým přestupním bodem pro obyvatele sídliště Lhotka a přilehlých čtvrtí.

Technologické řešení nových stanic metra D představuje významný skok vpřed v oblasti městské dopravy. Automatizovaný systém řízení zajistí přesnější dodržování jízdních řádů a optimalizaci intervalů mezi jednotlivými soupravami. Stanice budou vybaveny bezpečnostními prvky nové generace, včetně automatických nástupištních dveří, které zamezí pádu cestujících do kolejiště.

Architektonické řešení stanic klade důraz na světlost, prostornost a bezbariérovost. Každá stanice bude mít svůj jedinečný design, který bude reflektovat charakter okolní zástavby a potřeby místních obyvatel. Například stanice Nemocnice Krč bude disponovat nadstandardně širokými koridory pro snadný průjezd nemocničních lůžek a zdravotnického personálu.

V roce 2029 se předpokládá zahájení provozu na úseku vedoucím k Depu Písnice, které bude sloužit nejen jako technické zázemí pro údržbu souprav, ale také jako významný přestupní terminál pro cestující z příměstských oblastí. Součástí projektu je vybudování rozsáhlého parkoviště P+R, které pomůže snížit dopravní zatížení v jižní části Prahy.

Výstavba nových stanic metra D představuje investici přesahující 60 miliard korun, přičemž značná část nákladů je spolufinancována z evropských fondů. Projekt zahrnuje nejmodernější technologie v oblasti zabezpečení, energetické efektivity a informačních systémů pro cestující. Každá stanice bude vybavena pokročilým systémem klimatizace a vzduchotechniky, který zajistí příjemné prostředí i během letních veder.

Do roku 2030 se počítá s kompletním dokončením jižní části trasy D a přípravou projektu pro její další rozšíření směrem na sever města. Nové stanice výrazně ulehčí přetížené trase C a nabídnou alternativní spojení pro desetitisíce cestujících denně. Moderní pojetí stanic počítá také s prostory pro komerční využití a s návazností na síť cyklostezek, čímž se podpoří multimodální charakter městské dopravy.

Automatické vlaky bez strojvedoucího na lince D

Pražské metro se chystá na významný technologický skok v podobě zavedení plně automatizovaných vlaků na připravované lince D. Tento revoluční systém, který se již osvědčil v mnoha světových metropolích, přinese do pražské podzemní dopravy zcela novou éru. Vlaky na lince D budou jezdit zcela autonomně, bez přítomnosti strojvedoucího, což představuje významný milník v historii pražské hromadné dopravy.

Systém automatického provozu bude založen na nejmodernějších technologiích, které zajistí maximální bezpečnost a efektivitu přepravy. Soupravy budou vybaveny pokročilými senzory, kamerami a řídicími systémy, které budou nepřetržitě monitorovat provoz a reagovat na jakékoliv nestandardní situace. Centrální dispečink bude mít v reálném čase přehled o poloze a stavu každého vlaku a bude moci okamžitě zasáhnout v případě potřeby.

Automatizace přinese několik zásadních výhod pro cestující. Intervaly mezi jednotlivými soupravami bude možné zkrátit až na 90 sekund, což výrazně zvýší přepravní kapacitu linky. Vlaky budou také schopny přesněji dodržovat jízdní řád a plynuleji zastavovat ve stanicích. Energetická účinnost provozu se zvýší díky optimalizovanému způsobu jízdy, který počítačové systémy dokážou lépe vyladit než lidští strojvedoucí.

Na nástupištích budou instalovány bezpečnostní stěny s posuvnými dveřmi, které se budou synchronizovaně otevírat s dveřmi vlaků. Tento systém, známý jako Platform Screen Doors, zajistí maximální bezpečnost cestujících a zabrání případným pádům do kolejiště. Nástupiště budou také vybavena moderními informačními systémy, které budou poskytovat cestujícím aktuální informace o provozu.

Technologie automatického provozu významně sníží provozní náklady metra. Absence strojvedoucích znamená úsporu personálních nákladů, ale také snížení rizika lidské chyby. Systém bude schopen rychle reagovat na změny v přepravní poptávce a automaticky upravovat počet vypravených souprav podle aktuální situace. To přinese další úspory v provozu a zvýšení efektivity celého systému.

V případě mimořádných situací bude systém vybaven několika úrovněmi záložních režimů. Vlaky budou moci být v případě potřeby řízeny i dálkově z centrálního dispečinku nebo pomocí záložního manuálního ovládání. Bezpečnostní systémy jsou navrženy tak, aby dokázaly detekovat jakékoliv anomálie a automaticky zastavit provoz v případě zjištění potenciálního rizika.

Zavedení automatického provozu na lince D představuje významný krok k modernizaci pražské hromadné dopravy a přiblížení se standardům nejvyspělejších světových metropolí. Tento systém bude sloužit jako pilotní projekt pro případné budoucí rozšíření automatizace i na další linky pražského metra.

Modernizace vozového parku stávajících linek metra

V následujících letech čeká pražské metro významná modernizace vozového parku, která se dotkne všech stávajících linek. Nejnaléhavější situace je na lince B, kde současné soupravy typu 81-71M dosahují konce své životnosti. Dopravní podnik hlavního města Prahy proto plánuje jejich kompletní náhradu moderními vlaky do roku 2030. Nové soupravy budou disponovat pokročilými technologiemi, včetně automatického systému řízení, klimatizace a informačního systému pro cestující.

Na lince A se počítá s postupnou modernizací vozů M1, které byly dodány na přelomu tisíciletí. Tyto soupravy projdou komplexní renovací, která prodlouží jejich životnost o dalších 15 let. Modernizace zahrnuje výměnu trakčních motorů, instalaci energeticky úspornějších systémů a vylepšení interiéru včetně nového osvětlení LED technologií. Cestující se mohou těšit na komfortnější sedačky a lepší informační systémy.

Linka C, která je páteří pražské podzemní dopravy, projde také významnou proměnou. V souvislosti s plánovaným zavedením automatického provozu bez strojvedoucích bude nutné pořídit zcela nové vlakové soupravy. Tyto moderní vlaky budou vybaveny nejnovějšími bezpečnostními prvky a systémy pro automatické řízení. Předpokládaná investice do nových souprav pro linku C se pohybuje v řádu desítek miliard korun.

Modernizace vozového parku přinese významné zlepšení v oblasti energetické účinnosti. Nové soupravy budou využívat rekuperaci brzdné energie, což povede k významným úsporám elektrické energie. Očekává se, že nové vlaky spotřebují až o 30 % méně energie než současné soupravy. Kromě toho budou všechny nové vozy vybaveny pokročilými diagnostickými systémy, které umožní prediktivní údržbu a tím sníží náklady na servis.

Součástí modernizace je také důraz na bezbariérovost a komfort cestujících. Všechny nové soupravy budou mít nízkopodlažní nástup, širší dveře a vyhrazené prostory pro kočárky a invalidní vozíky. Interiéry budou navrženy s ohledem na maximální využití prostoru a pohodlí cestujících. Moderní klimatizační systémy zajistí optimální teplotu v létě i v zimě, což výrazně zvýší kulturu cestování.

Dopravní podnik také plánuje implementaci moderních komunikačních technologií. Cestující budou mít k dispozici Wi-Fi připojení a USB porty pro nabíjení mobilních zařízení. Informační systémy budou poskytovat aktuální informace o spojích, přestupech a případných mimořádnostech v reálném čase. Tato modernizace představuje významný krok k vytvoření moderního a efektivního systému městské hromadné dopravy, který bude sloužit Pražanům i návštěvníkům města po další desetiletí.

Plány na propojení linek B a D

V rámci dlouhodobého rozvoje pražské podzemní dráhy se objevují ambiciózní plány na propojení dvou klíčových tras metra - linky B a připravované linky D. Tento strategický projekt by měl vzniknout v horizontu let 2040-2050 a významně by přispěl k lepší dopravní obslužnosti jihozápadní části metropole. Hlavní spojnice by měla vést z oblasti Nových Butovic přes Jinonice až k plánované stanici Olbrachtova na lince D.

Dopravní experti předpokládají, že propojení těchto dvou linek by přineslo výrazné odlehčení přetížené trase B v úseku Smíchovské nádraží - Můstek a zároveň by nabídlo alternativní spojení pro obyvatele rychle se rozvíjejících čtvrtí Krče a Libuše směrem na západ města. Projekt počítá s vybudováním přibližně 3,5 kilometru nových tunelů a dvou přestupních stanic. První z nich by měla vzniknout v oblasti Radlické, kde by se křížila s linkou B, druhá pak v oblasti Olbrachtovy ulice na budované lince D.

Technické řešení propojení představuje značnou výzvu vzhledem ke složitému geologickému podloží v dané oblasti. Projektanti musí vzít v úvahu především masivní skalní útvary v oblasti Dívčích hradů a komplikované hydrogeologické poměry v údolí Vltavy. Předběžné odhady nákladů se pohybují okolo 15 miliard korun, přičemž značnou část by měly pokrýt evropské dotace a státní rozpočet.

Součástí projektu je také vybudování nového depa v oblasti Jinonic, které by sloužilo jako technické zázemí pro obě propojené linky. Toto řešení by významně zefektivnilo údržbu vozového parku a snížilo provozní náklady. Dopravní podnik hlavního města Prahy již zahájil předběžné geologické průzkumy a připravuje podklady pro územní řízení.

Významným přínosem propojení linek bude také vytvoření alternativní trasy pro případ mimořádných událostí či plánovaných výluk. V současnosti je při přerušení provozu na lince B mezi Smíchovským nádražím a centrem města nutné zavádět náhradní autobusovou dopravu, což způsobuje značné komplikace. Nové propojení by umožnilo vedení vlaků alternativní trasou přes linku D.

Projekt má také významný urbanistický rozměr. V okolí nových stanic se počítá s rozsáhlou bytovou výstavbou a vznikem nových administrativních center. Městská část Praha 5 již připravuje související změny územního plánu, které by měly podpořit rozvoj dotčených lokalit. Očekává se, že v přímém dosahu nového propojení by mohlo v budoucnu žít až 50 tisíc obyvatel.

Realizace projektu bude rozdělena do několika etap, přičemž první práce by měly začít již v roce 2035. Nejprve se počítá s vybudováním tunelového komplexu mezi Novými Butovicemi a Radlickou, následně bude propojena oblast Radlické s Olbrachtovou. Součástí projektu je také modernizace stávajících stanic na lince B, které budou muset být přizpůsobeny novému provoznímu režimu.

Nové bezpečnostní prvky v metru budoucnosti

V pražském metru se v následujících letech chystají zásadní změny v oblasti bezpečnosti cestujících. Moderní technologie a inovativní řešení mají zajistit maximální ochranu pasažérů i infrastruktury. Součástí plánovaných vylepšení jsou především automatické bezpečnostní dveře na nástupištích, které budou synchronizovány s příjezdem souprav. Tento systém, který je již úspěšně využíván v mnoha světových metropolích, významně sníží riziko pádu osob do kolejiště a zvýší celkovou bezpečnost provozu.

Nové bezpečnostní kamery s umělou inteligencí budou schopny rozpoznávat nestandardní chování cestujících a automaticky upozorňovat dispečink na potenciální rizikové situace. Systém dokáže identifikovat opuštěná zavazadla, podezřelé pohyby osob nebo případné konflikty mezi cestujícími. Ve stanicích budou instalovány pokročilé senzory kvality vzduchu a detektory nebezpečných látek, které v reálném čase monitorují prostředí.

Významnou inovací je také implementace nového komunikačního systému pro krizové situace. Ve všech stanicích budou rozmístěny interaktivní informační panely s přímým spojením na centrální dispečink. Cestující budou mít k dispozici mobilní aplikaci, která je v případě mimořádné události navede nejbezpečnější cestou k východu. Součástí bezpečnostního systému budou i speciální únikové cesty s vlastním zdrojem energie a ventilace.

Modernizace se dotkne i samotných souprav metra, které budou vybaveny novými bezpečnostními prvky. Každý vůz získá autonomní systém detekce kouře a požáru, automatické hasicí zařízení a vylepšené nouzové osvětlení. Dveře vozů budou disponovat citlivějšími senzory, které zabrání případnému přivření cestujících. V soupravách budou instalovány také defibrilátory a lékárničky s moderním vybavením pro poskytnutí první pomoci.

Bezpečnostní dispečink projde kompletní rekonstrukcí a bude vybaven nejmodernějšími technologiemi pro monitoring a řízení provozu. Operátoři získají přístup k 3D vizualizaci celé sítě metra v reálném čase, což umožní rychlejší a efektivnější reakci na případné mimořádné události. Systém bude propojen s integrovaným záchranným systémem města a umožní koordinovaný zásah všech složek.

Pro zvýšení pocitu bezpečí cestujících budou ve stanicích přítomni speciálně vyškolení pracovníci ostrahy, kteří absolvují náročný výcvik včetně zvládání krizových situací a poskytování první pomoci. Jejich činnost bude podporována moderními komunikačními prostředky a mobilními terminály s přístupem k bezpečnostním systémům. Celý komplex bezpečnostních opatření má být plně funkční do roku 2030, přičemž první prvky nového systému se začnou instalovat již v průběhu příštího roku.

Ekologický provoz a úsporná energetická řešení

Pražské metro se v následujících desetiletích zaměří na maximální energetickou efektivitu a ekologický provoz. Dopravní podnik hlavního města Prahy plánuje implementovat řadu inovativních řešení, která významně sníží energetickou náročnost celého systému podzemní dopravy. Jedním z klíčových prvků je instalace rekuperačních systémů, které dokáží využít brzdnou energii vlakových souprav a přeměnit ji zpět na elektrickou energii. Tato technologie může ušetřit až 30 % spotřebované energie.

V rámci modernizace se počítá s komplexním přechodem na LED osvětlení ve všech stanicích i tunelech, což přinese nejen významnou úsporu energie, ale také delší životnost a nižší náklady na údržbu. Současně se připravuje instalace inteligentních systémů řízení osvětlení, které budou automaticky regulovat intenzitu světla podle denní doby a počtu cestujících.

Vytápění a klimatizace stanic projde revolucí díky využití tepelných čerpadel a rekuperace odpadního tepla z tunelů. Přebytečné teplo vznikající provozem metra bude možné využít k vytápění přilehlých budov nebo ohřevu užitkové vody. Systém vzduchotechniky bude optimalizován pomocí senzorů kvality vzduchu a počtu cestujících, což umožní dynamickou regulaci ventilace podle aktuální potřeby.

Významnou roli v ekologickém provozu budou hrát také solární panely instalované na pozemcích a střechách objektů metra. Vyrobená elektrická energie bude primárně využita pro provoz stanic a doplňkových zařízení. Přebytky energie budou ukládány do moderních bateriových systémů, které zajistí stabilní dodávku energie i v době špičkového odběru nebo při výpadku napájení.

Dopravní podnik plánuje také implementaci systému pro monitoring a optimalizaci spotřeby energie v reálném čase. Tento systém umožní identifikovat oblasti s nejvyšší spotřebou a následně přijmout cílená opatření pro snížení energetické náročnosti. Součástí řešení bude i prediktivní údržba, která pomůže předcházet poruchám a optimalizovat životnost zařízení.

V rámci ekologického provozu se počítá i s využitím dešťové vody pro technické účely a údržbu. Voda bude zachycována v retenčních nádržích a po úpravě využívána například pro čištění stanic nebo chlazení technologických zařízení. Tento přístup významně sníží spotřebu pitné vody a přispěje k udržitelnému hospodaření s vodními zdroji.

Modernizace se dotkne i samotných vlakových souprav, které budou postupně nahrazovány novými modely s výrazně nižší energetickou náročností. Tyto soupravy budou vybaveny pokročilými systémy pro optimalizaci jízdy a spotřeby energie, včetně automatického režimu eco-driving. Lehčí konstrukce a lepší aerodynamika přispějí k dalšímu snížení energetické náročnosti provozu.

Digitalizace provozu a modernizace signalizačního systému

V rámci dlouhodobého plánu rozvoje pražského metra se významná pozornost věnuje komplexní digitalizaci provozu a modernizaci signalizačního systému. Současný systém, který byl instalován v různých časových obdobích, postupně dosahuje hranice své životnosti a technologických možností. Dopravní podnik hlavního města Prahy proto připravuje rozsáhlou modernizaci, která přinese zvýšení bezpečnosti, efektivity a plynulosti provozu.

Klíčovým prvkem modernizace je implementace systému CBTC (Communications-Based Train Control), který představuje nejmodernější řešení pro řízení kolejové dopravy. Tento systém umožní přesnější sledování polohy vlaků v reálném čase a optimalizaci jejich rozestupů. Díky tomu bude možné zkrátit intervaly mezi jednotlivými soupravami až na 90 sekund, což významně zvýší přepravní kapacitu zejména v době dopravní špičky.

Součástí digitalizace je také zavedení automatického systému řízení vlaků, který v první fázi bude fungovat jako podpůrný systém pro strojvedoucí. V dlouhodobém horizontu se počítá s možností přechodu na plně automatizovaný provoz, podobně jako je tomu v mnoha světových metropolích. Tento krok by přinesl další optimalizaci provozu a snížení provozních nákladů.

Modernizace se dotkne i dispečerského pracoviště, kde bude instalován nový řídicí systém s pokročilými možnostmi vizualizace a řízení provozu. Dispečeři budou mít k dispozici přesnější informace o pohybu vlaků, stavu technologických zařízení a případných mimořádných událostech. Systém bude také schopen automaticky reagovat na běžné provozní situace a nabízet optimální řešení při výskytu nestandardních stavů.

V rámci projektu dojde k výměně stávajícího zabezpečovacího zařízení za moderní elektronické systémy. Ty poskytnou vyšší úroveň bezpečnosti a spolehlivosti provozu. Součástí modernizace je také instalace nových prvků pro detekci překážek na trati a systémů pro automatickou diagnostiku technického stavu vozidel. Tyto systémy pomohou předcházet poruchám a optimalizovat údržbu vozového parku.

Významnou součástí digitalizace je také modernizace informačního systému pro cestující. Ve stanicích budou instalovány nové informační panely s přesnějšími údaji o příjezdech vlaků a případných mimořádnostech. Cestující budou mít k dispozici aktuální informace prostřednictvím mobilní aplikace, která bude zobrazovat polohu vlaků v reálném čase a nabízet alternativní trasy v případě výluk nebo mimořádných událostí.

Celý proces modernizace je plánován na několik let a bude probíhat postupně tak, aby byl minimalizován dopad na běžný provoz metra. Investice do digitalizace a modernizace signalizačního systému představuje klíčový krok k zajištění spolehlivé a efektivní dopravy v Praze pro následující desetiletí.

Metro je tepnou města, která nikdy nespí. Každá nová stanice je jako nová kapitola v příběhu Prahy, který píšeme pro budoucí generace.

Oldřich Vávra

Bezbariérový přístup ve všech stanicích metra

V současné době je jednou z nejvýznamnějších priorit pražského dopravního podniku zajištění komplexní bezbariérové přístupnosti ve všech stanicích metra. Do roku 2030 by měly být všechny stanice pražského metra plně bezbariérově přístupné, což představuje významný krok vpřed v oblasti městské mobility. Tento ambiciózní plán zahrnuje instalaci výtahů, plošin a dalších pomocných zařízení, která umožní bezproblémový pohyb osobám s omezenou schopností pohybu a orientace.

V rámci modernizace stávajících stanic se počítá s komplexním řešením, které zahrnuje nejen samotné výtahy, ale i bezbariérové trasy od vstupů až k nástupištím. Významnou součástí projektu je také instalace hlasových majáčků pro nevidomé a slabozraké cestující, stejně jako implementace reliéfních prvků na podlahách pro snazší orientaci. Technické řešení bezbariérového přístupu musí respektovat historickou hodnotu některých stanic, zejména těch, které jsou památkově chráněné.

Dopravní podnik hlavního města Prahy již zahájil realizaci několika klíčových projektů. V první fázi se zaměřuje na stanice s nejvyšší vytížeností a ty, které jsou důležitými přestupními uzly. Například stanice Jiřího z Poděbrad prochází rozsáhlou rekonstrukcí, během níž budou instalovány nové výtahy. Podobné úpravy čekají i na stanice Českomoravská, Hradčanská a Flora.

Modernizace stanic představuje značnou technickou výzvu, zejména v historickém centru města, kde je nutné zohlednit památkovou ochranu budov a omezený prostor pro stavební práce. Projektanti musí často hledat inovativní řešení, jak skloubit požadavky na bezbariérovost s architektonickým rázem stanic a technickými možnostmi. V některých případech je nutné vybudovat zcela nové vestibuly nebo přístupové cesty.

Součástí projektu je také modernizace informačního systému, který bude poskytovat aktuální informace o funkčnosti výtahů a případných výlukách. Cestující budou moci pomocí mobilní aplikace zjistit, které trasy jsou momentálně bezbariérově přístupné, a naplánovat si tak svou cestu s předstihem. Tento systém významně usnadní cestování nejen osobám s handicapem, ale také seniorům nebo rodičům s kočárky.

Financování těchto úprav je zajištěno kombinací vlastních zdrojů dopravního podniku, prostředků z městského rozpočtu a evropských dotací. Celkové náklady na kompletní bezbariérové zpřístupnění všech stanic se odhadují na několik miliard korun. Investice do bezbariérového přístupu však představuje důležitý krok k vytvoření moderního a inkluzivního systému městské dopravy, který bude sloužit všem obyvatelům i návštěvníkům Prahy bez rozdílu.

Možnost prodloužení linky A do Letiště

V souvislosti s rozvojem pražské dopravní infrastruktury se dlouhodobě diskutuje o možném prodloužení linky metra A z konečné stanice Nemocnice Motol až na Letiště Václava Havla. Tato varianta by představovala významné zlepšení dopravní dostupnosti největšího českého letiště a zároveň by nabídla alternativu k plánované železniční trati na letiště. Trasa by vedla přes hustě osídlené oblasti Prahy 6, konkrétně přes Bílou Horu a Dědinu, což by významně zlepšilo dopravní obslužnost těchto čtvrtí.

Podle předběžných studií by prodloužení zahrnovalo výstavbu přibližně 7 kilometrů nové trasy s několika stanicemi. Mezi plánované zastávky by patřily stanice Bílá Hora, Dědina, Dlouhá Míle a konečná stanice Letiště Václava Havla. Realizace projektu by však představovala značnou finanční investici, odhadovanou na více než 40 miliard korun. Významným faktorem je také časová náročnost výstavby, která by podle odborných odhadů mohla trvat 8 až 10 let.

Důležitým aspektem je koordinace s ostatními dopravními projekty, především s plánovanou železniční tratí na letiště. Experti se však shodují, že obě dopravní řešení by se mohla vhodně doplňovat, přičemž metro by sloužilo především pro vnitroměstskou dopravu a vlak pro rychlé spojení s centrem města a dálkovou dopravu.

Prodloužení metra by přineslo řadu výhod pro obyvatele i návštěvníky Prahy. Cestující by získali spolehlivé a rychlé spojení s letištěm nezávislé na povrchové dopravě. Významně by se také snížila zátěž autobusové dopravy v dotčených oblastech a zlepšila by se kvalita ovzduší díky omezení automobilové dopravy.

Z technického hlediska by výstavba představovala značnou výzvu, zejména vzhledem ke geologickým podmínkám v dané oblasti. Trasa by musela překonat významné výškové rozdíly a projet složitým podložím. Projektanti však již mají zkušenosti z předchozích úseků pražského metra a jsou připraveni tyto výzvy řešit pomocí moderních technologií a postupů.

Realizace projektu je zatím ve fázi úvah a studií. Městské orgány zvažují různé varianty financování, včetně možnosti využití evropských fondů nebo partnerství soukromého a veřejného sektoru. Důležitým faktorem bude také politická podpora projektu a jeho začlenění do dlouhodobé strategie rozvoje pražské dopravy.

V současné době probíhají předběžné analýzy dopadů na životní prostředí a detailní průzkumy území. Tyto studie jsou klíčové pro případné další fáze projektové přípravy. Odborníci také analyzují možnosti etapizace výstavby, aby bylo možné projekt realizovat postupně a minimalizovat tak dopady na městský rozpočet i život obyvatel dotčených oblastí.

Publikováno: 17. 06. 2025

Kategorie: doprava