Bodový systém řidičů: Co vás může stát všechny body?

Počet Bodů Řidiče

Základní informace o bodovém systému v ČR

Každý z nás to zná - sedneš za volant a jedeš. Ale víš, co se stane, když to přeženeš? Od roku 2006 máme v Česku bodový systém, který začíná pro každého řidiče od nuly. Je to jako čistý list papíru, který si můžeš pokazit, nebo ho udržet bez poskvrnky.

Představ si to jako varovný semafor - nasbíráš 12 bodů a rok si nezařídíš. Není to jako ve škole, kde dvanáctka znamená jedničku. Tady je to naopak - čím míň bodů, tím líp. Úřad ti pak pošle dopis a ty musíš do pěti pracovních dnů odevzdat řidičák. Jednoduché jak facka, že?

Nejvíc bodů - celých sedm - dostaneš třeba když si dáš pár piv a sedneš za volant s víc než 0,3 promile, nebo když odmítneš dýchnout. To už je pořádný průšvih. Čtyři nebo pět bodů schytáš, když letíš obcí o 40 kilometrů v hodině víc, než máš. Menší prohřešky jsou za dva nebo tři body.

Ale není všechno jen černé - systém umí být i hodný. Jezdíš rok bez průšvihu? Super, máš minus čtyři body. Když jsi měl bodů míň, začínáš znovu s čistým štítem. Není to fajn motivace jezdit jako člověk?

Pokud už ti řidičák sebrali, čeká tě kolečko zkoušek - teorie, praxe, pravidla silničního provozu a návštěva u dopravního psychologa. Není to procházka růžovým sadem, ale dá se to zvládnout.

Svoje body si můžeš zkontrolovat na úřadě, přes Portál občana nebo datovku. A víš, co je nejlepší? Je to zadarmo. Od zavedení bodového systému je na silnicích bezpečněji a míň nehod. Tak co říkáš, stojí za to jezdit podle pravidel?

Maximální počet bodů a jejich odečítání

Bodový systém v Česku není žádná věda, i když to tak může na první pohled vypadat. Každý z nás začíná s 12 body - představte si to jako čistý štít, se kterým vyjíždíte na silnice.

Přestupek Počet bodů
Řízení pod vlivem alkoholu nad 0,3 promile 7
Překročení rychlosti o více než 40 km/h v obci 5
Nezastavení na červenou 5
Nepřipoutání bezpečnostním pásem 3
Telefonování za jízdy 2
Parkování na místě pro invalidy 2

Život je ale někdy složitý a chyby se stávají. Dáte si večer dvě piva a ráno sednete za volant? Bum - minus 7 bodů a pořádný průšvih. Nebo ten známý scénář: spěcháte do práce a překročíte rychlost o pěkných 50 kilometrů? To vás bude stát 5 bodů. A kdo z nás občas nesáhl za jízdy po mobilu? I takové drobnosti vás připraví o 2 body.

Naštěstí systém není úplně neúprosný. Jezdíte rok bez průšvihu? Gratulujeme, máte zpátky 4 body! A pokud vás bodový účet straší, můžete jednou za rok zamířit do školy bezpečné jízdy a získat zpět 3 body. Jen pozor - tohle funguje pouze když nemáte na kontě víc než 10 bodů.

Pokuty a body jsou dva různé světy. Můžete zaplatit pokutu a stejně přijít o body - jeden trest vás praští po peněžence hned, druhý vám připomíná, že by to chtělo jezdit opatrněji.

Dostanete se na nulu? No, pak je čas na roční pauzu od řízení. A než se vrátíte za volant, čeká vás přezkoušení - teorie i praktická jízda. Ale hlavu vzhůru - po úspěšném návratu začínáte zase s plným počtem bodů.

Systém má jediný cíl - udržet naše silnice bezpečnější. Svoje body si můžete zkontrolovat online nebo na úřadě. A když vám zbývá už jen 4 body? Dostanete varování, že je nejvyšší čas zpomalit a začít jezdit jako gentleman.

Přehled nejčastějších přestupků a trestných bodů

Bodový systém na českých silnicích není žádná legrace. Nejtvrdší postih čeká na ty, kteří si sednou za volant pod vlivem - rovnou 7 trestných bodů. A stejně dopadne každý, kdo odmítne dechovou zkoušku. Však to znáte - někdo si dá jen jedno pivko a myslí si, že to nic není. Jenže pak stačí jedna silniční kontrola...

Pořádně přišlápnutý plyn vás taky může přijít draho. Letět obcí o 40 km/h víc nebo mimo obec překročit limit o 50 km/h? To už je za 5 bodů. A když projedete na červenou nebo ohrozíte člověka na přechodu, máte dalších 5 bodů jako nic.

Znáte to - spěcháte do práce, telefon pořád zvoní. Ale pozor! I to nevinné telefonování za volantem vás může stát 2 body. A co teprve nedodržování bezpečné vzdálenosti? To už jsou 3 body v kapse.

Nejhorší je, když nastřádáte 12 bodů - pak rok nikam nejedete. A než se zase dostanete za volant, čeká vás přezkoušení a doktoři. Naštěstí systém není úplně neúprosný - rok bez průšvihu a 4 body jsou dole.

Obzvlášť tragické jsou nehody s vážnými následky. 7 bodů je pak to nejmenší, co řidiče čeká. Stejně tak otáčení na dálnici nebo jízda v protisměru - to jsou prasárny, které systém trestá pořádně.

A nezapomínejte na technický stav auta a povinné dětské sedačky! Celý tenhle systém má jediný cíl - aby se na našich silnicích jezdilo bezpečněji. Však ty pokuty do desetitisíců taky nejsou žádná sranda, že?

Bodový systém je jako zrcadlo našeho chování na silnici - čím více bodů ztrácíme, tím více ztrácíme i respekt ostatních účastníků provozu.

počet bodů řidičeRadek Vondráček

Vrácení řidičského průkazu po vybodování

Přišli jste o řidičák kvůli bodům? Minimálně rok si počkáte, než ho dostanete zpět. Je to nepříjemná situace, kterou si prošlo už hodně řidičů - někdo kvůli rychlé jízdě, jiný třeba kvůli telefonování za volantem.

Než se znovu posadíte za volant, čeká vás menší návrat do školních lavic. Budete muset oprášit teorii v autoškole a také si zase sednout za volant s instruktorem. Čtyři hodiny teorie a dvě hodiny praktické jízdy vám pomohou dostat se zase do obrazu. Dopravní předpisy se občas mění a je dobré být v obraze.

Bez návštěvy doktora to nepůjde. Váš praktický lékař musí potvrdit, že jste zdravotně fit na řízení. Někdy je potřeba zajít i k dopravnímu psychologovi - hlavně pokud jste měli problémy s alkoholem nebo drogami za volantem.

Když máte všechny papíry pohromadě, zajdete na úřad obce s rozšířenou působností. Tam podáte žádost a připravte si 2500 Kč na poplatek. Počítejte s tím, že celý proces zabere nějaký čas - klidně i několik měsíců.

Po návratu za volant začínáte s čistým štítem a nulovým počtem bodů. Je to jako nový začátek, ale pozor - nikdo nestojí o to, projít si tímhle kolečkem znovu. Každý přestupek se počítá a body naskakují rychleji, než by se mohlo zdát.

Nejlepší je samozřejmě předcházet vybodování. Stačí jezdit podle předpisů a myslet na to, že na silnici nejsme sami. Každý děláme chyby, ale některé můžou stát nejen řidičák, ale i lidské životy.

Odečet bodů za bezpečnou jízdu

Každý z nás může udělat chybu za volantem, ale naštěstí máme šanci na nápravu. Když dokážete jezdit celý rok bez jediného přestupku, systém vám automaticky odečte 4 trestné body. Není to skvělá motivace být lepším řidičem?

Představte si to jako novou šanci - dvanáct měsíců jezdíte podle předpisů, žádné překročení rychlosti, žádné telefonování za volantem, a vaše bodové konto se postupně čistí. Takhle jednoduché to je - rok bezpečné jízdy rovná se minus 4 body.

Čistý štít můžete získat zpět i po dosažení plného počtu 12 bodů. V takovém případě sice musíte znovu na zkoušky, ale pak začínáte od nuly. Je to jako restart - nový začátek pro každého, kdo se poučil ze svých chyb.

Zajímá vás, kolik bodů vlastně máte? Není nic jednoduššího než se podívat do Portálu občana nebo zajít na úřad. Pro úspěšné odmazání bodů potřebujete mít platný řidičák a rok bez jediného prohřešku. Žádné pozastavené oprávnění, žádné nevyřešené přestupky z minulosti.

Systém funguje spravedlivě - nezáleží na tom, jestli jste body dostali za drobný přestupek nebo něco závažnějšího. Odečítání probíhá pro všechny stejně. A víte co? Statistiky ukazují, že tento systém opravdu funguje. Řidiči, kteří si prošli odečtem bodů, většinou zmoudří a na silnicích se chovají mnohem zodpovědněji.

Myslete na to, že bezpečná jízda se vyplatí dvojnásob - chráníte nejen sebe a ostatní, ale zároveň si čistíte své bodové konto. Není to vlastně tak složité - stačí dodržovat pravidla, která všichni známe.

Kontrola bodového konta řidiče online

Konečně se můžeme rozloučit s otravným běháním po úřadech! Díky Portálu občana si teď každý řidič může zkontrolovat své body pohodlně z domova. Sedíte si v teple u kafíčka a během pár kliků víte přesně, na čem jste.

Jak na to? Je to jednoduché jako facka. Stačí mít elektronickou identitu - nejčastěji tu bankovní, kterou už stejně většina z nás používá k internetovému bankovnictví. Můžete ale sáhnout i po mobilním klíči nebo datovce.

Vzpomínáte si na rok 2006? Tehdy se u nás rozjel bodový systém a změnil život nejednomu pirátovi silnic. Dvanáct bodů je magická hranice - kdo ji překročí, rok si za volant nesedne. No a právě proto je super mít přehled o svých bodech.

V systému najdete všechno jako na dlani. Každý přestupek tam má svoje místečko - kdy se stal, kolik bodů přinesl, a hlavně, kdy ty body zmizí. Po roce totiž můžete začít s čistým štítem, tedy pokud mezitím nenatropíte další průšvih.

Profesionální řidiči to znají - body jsou jejich noční můrou. Ale i když řídíte jen na víkendové výlety, je fajn vědět, jak na tom jste. Když se vám něco nezdá, máte 10 dní na to se ozvat. Lepší než později zjistit, že už nemůžete za volant, že?

PDF výpis z Portálu občana má stejnou váhu jako papír z úřadu. Pojišťovna nebo nový zaměstnavatel ho berou úplně stejně. A nejlepší na tom všem? Můžete to řešit třeba o půlnoci v pyžamu - systém jede nonstop.

Rozdíly oproti bodovým systémům v EU

Bodový systém v naší zemi je tak trochu rebel mezi evropskými pravidly. My Češi začínáme s čistým štítem a body sbíráme jako nechtěné trofeje až k hranici 12 bodů, zatímco všude okolo to funguje přesně naopak.

Vezměte si třeba naše německé sousedy - ti dostávají do začátku 8 bodů a musí si je střežit jako oko v hlavě. Francouzi zase chytře rozlišují mezi ostřílenými řidiči s 12 body a nováčky, kterým dávají bodů jen 6. U nás? Tady je zatím jedno, jestli máte řidičák dvacet let nebo dva měsíce.

počet bodů řidiče

A co teprve možnosti, jak si ty prokleté body zase umazat! U nás je to prosté - buď být hodný řidič celý rok, nebo si odkroutit školení bezpečné jízdy. Jinde v Evropě mají mnohem propracovanější systém nápravy. Rakušáci například můžou navštěvovat speciální kurzy s dopravními psychology, což jim pomůže snížit bodové konto.

Jsme také docela mírní v bodování přestupků. To, co u nás stojí dva body, může v Polsku přijít klidně na pětku. A Němci? Ti jsou na rychlost v obcích skutečně přísní - však taky není divu, když jde o bezpečnost lidí.

S alkoholem za volantem jsme nekompromisní - nula je u nás prostě nula. Němci nebo Rakušané sice povolují malé množství, ale když už někdo hranici překročí, trest je tam mnohem tvrdší než u nás.

Kde máme co dohánět, to jsou pravidla pro čerstvé řidiče. Zatímco v zahraničí mají nováčci speciální podmínky a přísnější pravidla, u nás se jezdí všichni podle stejného metru. V Německu musí mladí řidiči dva roky extra dokazovat, že na to mají, jinak se jim zkušební doba natáhne.

Celý systém u nás běží hlavně pod taktovkou policie, což není špatné, ale mohli bychom se inspirovat v zahraničí, kde do procesu zapojují víc odborníků - od autoškol přes psychology až po specializovaná centra. Vždyť jde přece o to, aby se z problémových řidičů stali ti zodpovědní, ne?

Statistiky nehodovosti před a po zavedení

Pamatujete si ještě dobu před bodovým systémem? Tehdy to na našich silnicích vypadalo jako v divokém západě. Rok 2006 ale přinesl zásadní změnu - bodový systém, který konečně začal dělat pořádek s piráty silnic.

A výsledky? Ty byly vážně působivé. Hned v prvním roce ubylo nehod o 15 %. To není žádná náhoda - najednou si každý dvakrát rozmyslel, jestli mu stojí za to riskovat body kvůli zbytečnému spěchání.

Nejsmutnější statistika před rokem 2006? Ročně zemřelo na silnicích přes 1 200 lidí. Díky bodovému systému tohle hrozivé číslo konečně začalo klesat. V roce 2008 jsme se dostali pod tisícovku úmrtí - každý zachráněný život se počítá, ne?

Co nás řidiče nejvíc zlobí? Jasně vede rychlost, pak alkohol a zapomenuté pásy. První rok si asi 2 500 nezodpovědných řidičů vysloužilo plný počet 12 bodů. To už je pořádná výstraha pro ostatní!

A mladí řidiči? Ti byli vždycky tak trochu potížisté, ale bodový systém je dostal do latě. U řidičů mezi 18 a 25 lety klesly vážné přestupky o třetinu. Najednou každý mladík za volantem věděl, že není nesmrtelný.

Peníze hrají taky velkou roli - ušetřili jsme 12 miliard korun ročně na škodách z nehod. To jsou prachy, které můžou jít třeba na lepší silnice místo placení následků bouraček.

A co je nejdůležitější? Většina z nás už chápe, že bodový systém není buzerace, ale pomocník, který nás chrání. Koneckonců, komu by se chtělo přijít o řidičák, že?

Možnosti školení pro snížení bodů

Každý z nás může udělat chybu za volantem - a přesně proto existuje možnost, jak si snížit nasbírané trestné body díky speciálnímu školení. Není to jen formalita - je to šance stát se lepším řidičem.

Jasně, není to zadarmo a zabere to celý den, ale ty zkušenosti jsou k nezaplacení. Můžete si odečíst 3 body, pokud jich nemáte víc než 10. A co je důležité - mezi školeními musí být alespoň roční pauza.

Na polygonu zažijete situace, které byste na běžné silnici raději nepotkali. Vyzkoušíte si smyk, nouzové brzdění nebo třeba to, jak fungují moderní bezpečnostní systémy v autě. A to všechno v bezpečném prostředí pod dohledem zkušených profíků.

Hele, a není to jen o bodech. Kolikrát se vám stalo, že jste si v nějaké situaci nebyli jistí? Právě tady se naučíte, jak reagovat. Instruktoři vám ukážou spoustu fíglů, které se v autoškole neučí.

Po absolvování školení si nezapomeňte zajít na úřad s potvrzením. Body vám neodečtou automaticky, musíte o to požádat. Stojí to pár tisíc, ale když si představíte, co všechno se naučíte...

Nejde jen o to zbavit se bodů - jde hlavně o to být bezpečnější řidič. Statistiky mluví jasně: kdo projde tímhle školením, dělá pak míň přestupků. Má to logiku, ne?

Nečekejte, až budete mít bodů jako šafránu. Čím dřív školení absolvujete, tím líp. Nikdy nevíte, kdy se vám bodová rezerva může hodit - i když samozřejmě nejlepší je jezdit tak, abyste žádné body nedostali.

Nejzávažnější přestupky s nejvyšším počtem bodů

Každý z nás to zná - někdy spěcháme, jindy nás přepadne pokušení to risknout. Ale sedm trestných bodů není jen číslo na papíře - může to být začátek konce naší řidičské svobody.

Představte si situaci - kamarád slaví narozeniny, dáte si jen dvě pivka a pak sedněte za volant. Bum! Nadýcháte víc než 0,3 promile a rázem máte sedm bodů. A to není všechno - tučná pokuta a zákaz řízení jsou třešničkou na tomto hořkém dortu.

Myslíte si, že odmítnutím dechové zkoušky se z průšvihu vykroutíte? Omyl, který vás bude stát stejně bodů. Je to jako když si dítě zakryje oči a myslí si, že ho nikdo nevidí. Jenže tady nejde o dětskou hru.

počet bodů řidiče

Nejsmutnější kapitolou jsou nehody s tragickými následky. Moment nepozornosti může změnit životy mnoha lidí. A sedm bodů? To je jen začátek - následuje trestní stíhání a často i vězení.

Otáčení na dálnici? To je jako hrát si s ohněm v sudě s benzínem. Stejně šílené je předjíždění, kde je to zakázáno. Kolik času vlastně ušetříme riskantním předjížděním? Minutu? Dvě? Stojí to za risk čelního střetu?

Dvanáct bodů znamená rok bez řidičáku. Rok, kdy budete závislí na MHD nebo ochotě druhých vás vozit. A pak? Přezkoušení, doktoři, papírování... Není lepší řídit s rozumem?

Publikováno: 14. 06. 2025

Kategorie: doprava